استخراج کلوخه کربنات کلسیم چگونه است؟

در این مقاله همراه ما باشید تا بدانید استخراج کلوخه کربنات کلسیم چگونه است؟

کربنات کلسیم

استخراج کلوخه کربنات کلسیم چگونه است ؟سه نوع سنگ حاوی کربنات کلسیم در صنعت حفاری شده و مورد استفاده قرار می گیرد. آنها سنگ آهک، گچ و دولومیت هستند. سنگ آهک و گچ هر دو شکل کربنات کلسیم هستند و دولومیت مخلوطی از کربناتهای کلسیم و منیزیم است. همه دارای ناخالصی هایی مانند رس هستند اما برخی از سنگها بیش از ۹۷٪ خلوص دارند. سنگ آهک و سایر محصولات حاصل از آن به طور گسترده ای در صنعت ساختمان سازی و خنثی سازی ترکیبات اسیدی در زمینه های مختلف استفاده می شود.

استخراج کلوخه کربنات کلسیم چگونه است؟

در صنایع شیمیایی، مقدار زیادی سنگ آهک تا حدود ۱۵۰۰ K گرم می شود تا اکسید کلسیم ایجاد شود، که به عنوان آهک زنده شناخته می شود:

می توان آب را به آهک اضافه کرد تا هیدروکسید کلسیم تشکیل شود. این فرآیند به عنوان “ذبح” شناخته می شود. هیدروکسید کلسیم جامد به آهک ذوب شده یا آهک هیدراته و محلول ها و تعلیق های موجود در آب به عنوان شیر آهک معروف است. اصطلاح آهک اغلب برای پوشاندن آهک سریع، آهک ذوب شده (آهک هیدراته) و شیر آهک استفاده می شود. برای یک استفاده خاص، از بین این چهار گزینه مناسب انتخاب شده است: سنگ آهک، آهک سریع، آهک ذوب شده یا شیر آهک. در بسیاری از موارد استفاده، آهک سریعتر از سنگ آهک واکنش نشان می دهد اما گرانتر است، زیرا برای تولید آن از سنگ آهک به دمای بالا نیاز است.سنگ کربنات کلسیم، که در ایران استخراج می شود یکی از بهترین سنگ های جهان است. مشخصات سنگ کربنات کلسیم، جامد، نوع خالص آن سفید و ناخالص آن کرم روبه سفید می باشد.

استخراج کلوخه کربنات کلسیم

استخراج کلوخه کربنات کلسیم چگونه است ؟استخراج کربنات کلسیم امروزه بسیار مورد اهمیت قرار گرفته است و این عملیات مهم طی چندین روش مختلف و شیوه های مخصوص صورت می پذیرد. نحوه استخراج کلوخه کربنات کلسیم در فضای باز انجام می شود. هنگامی که مطالعات اکتشافی وجود سنگ پودرکربنات کلسیم با خلوص مناسب را در محل نشان داد، استخراج با جدا کردن سنگ در بلوکهای معدن و تقسیم آن به کلوخه کربنات کلسیم انجام می شود.قبل از شروع فرآیند استخراج کربنات کلسیم، تجزیه و تحلیل منابع انجام می شود. این مطالعه وجود و مقدار سنگ در محل و همچنین اقتصادی بودن فرآیند را بررسی می کند. به طور معمول وجود معادن سنگی در مجاورت معدن و پیشرفت آنها می تواند کافی باشد.

فواید کلوخه کربنات کلسیم

کلوخه کربنات کلسیم را میتوان با استفاده از دستگاه های آسیاب، به پودر در دانه بندی های متعدد تبدیل کرد. از پودر معدنی کربنات کلسیم میتوان در صنایع متنوعی از قبیل خوراک دام و طیور، تولید انواع آهک، آسفالت و صنعت بهداشتی و شوینده ها استفاده کرد.

خصوصیات کلوخه کربنات کلسیم

شکل ظاهری: جامد سفید

فرمول شیمیایی: CaCO3

نام های دیگر آن: گچ فرنگی، سنگ آهک، کلسیت، آراگونیت، سنگ مرمر.

کاربرد های کلوخه کربنات کلسیم در صنایع زیادی گسترش یافته است. با وجود اینکه این کانی معدنی به صورت سنتی نقش مهمی در زندگی انسان داشته اما کاربرد های نوین آن هم در بخش های صنعتی گسترش یافته است.

کاربرد های کلوخه کربنات کلسیم

  • ذوب آهن و تولید فولاد
  • ساختمانی و جاده سازی
  • حفاری چاه های نفت و گاز
  • تولید آهک
  • صنعت کابل و سیم
  • کاشی و سرامیک

واکنش کربنات کلسیم

کربنات کلسیم یک واکنش منحصر به فرد با اسیدها ایجاد می کند. در اثر تماس با یک اسید – بدون توجه به قدرت آن – دی اکسید کربن تولید می کند. این یک آزمایش قابل اعتماد برای شناسایی کربنات کلسیم را در اختیار زمین شناسان قرار می دهد. همین پدیده برای تشکیل غارها مهم است. آب باران اسیدی در جایی حل می شود که سنگ آهک کربنات کلسیم را حل می کند و به زیر زمین می رود. آب کربنات کلسیم پایین می آید و در نهایت به حفره ای مملو از هوا در زیر زمین می رسد که می تواند دی اکسید کربن آزاد شود. هنگامی که آزاد می شود، کربنات کلسیم دوباره متبلور می شود. سازندهای استالاکتیت و استالاگمیت هنگامی که آب حاوی کربنات کلسیم چکه می کند ایجاد می شود و مقداری ماده معدنی در منبع چکه در سقف غار باقی می ماند و برخی دیگر در محل سقوط آن قرار می گیرد. این یک فرایند بسیار طولانی است و اغلب طی هزاران سال انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *