چهار مشکل متداول سنگ تزیینی حاوی کربنات کلسیم و چگونگی اجتناب از آنها

مشکل متداول سنگ تزیینی حاوی کربنات کلسیم

چهار مشکل متداول سنگ تزیینی حاوی کربنات کلسیم و چگونگی اجتناب از آنها ،سنگ کربنات کلسیم یا به نوعی سنگ آهک یکی دیگر از سنگهای طبیعی است که معمولاً برای اهداف تزئینی استفاده می شود. این سنگ دارای ساختار نرمی است که باعث می شود واقعاً در برابر خراش حساس باشد. مواد اسیدی، مواد تمیز کننده خشن، لبه های تیز و ابزار می توانند به راحتی به مواد ساخته شده از سنگ آهک آسیب برسانند.

این سنگ به طور کلی دارای رنگ خاکستری است، اما در رنگ های طبیعی دیگر مانند سفید، زرد، قهوه ای روشن و قهوه ای تیره نیز موجود است. مردم معمولاً ترجیح می دهند از سنگ کربنات کلسیم در خانه های خود استفاده کنند تا رنگ و حس طبیعت را به اتاق ها ببخشند. علاوه بر این، بسیاری از تغییرات، ساب و پولیش را به خوبی نمی گیرند و سطح سنگ کربنات کلسیم به طور کلی مات است، که اغلب توسط افرادی که طرفدار سطح بدون براقی هستند ترجیح داده می شود.اینها برخی از مزایای استفاده از سنگ دانه بندی کربنات کلسیم با اهداف تزئینی است. با این وجود، در این مقاله به برخی از مشکلاتی که ممکن است در دیوارها یا سطوح سنگ کربنات کلسیم تجربه کنید، خواهیم پرداخت. قبل از اینکه بخواهید از شر مشکلات خلاص شوید، ابتدا باید تشخیص دهید که مشکلات چیست و چه عواملی باعث ایجاد آنها می شود.

چهار مشکل متداول سنگ تزیینی حاوی کربنات کلسیم و چگونگی اجتناب از آنها

مشکل متداول سنگ تزیینی حاوی کربنات کلسیم و چگونگی اجتناب از آنها در زیر بخوانید

  • هوازدگی

سنگ کربنات کلسیم یا سنگ آهک سنگی است که به ویژه در مقایسه با انواع دیگر سنگها مانند گرانیت، در معرض هوازدگی شیمیایی است. زیرا کربنات کلسیم به راحتی با آب باران واکنش نشان می دهد. آب باران به دلیل اسید کربنیک موجود در آن می تواند اسیدی شود. هنگامی که به طور مکرر در معرض اسید کربنیک قرار می گیرد، می توانید علائم هوازدگی را روی آن مشاهده کنید. این یک مشکل رایج است که به ویژه در دیواره های سنگ آهک که خراب شدن قابل توجهی دارند، دیده می شود. می توانید با ساختن نوعی پناهگاه در بالای دیواره های  سنگهای کربنات کلسیم دار یا سنگ آهک به منظور محافظت از آنها در برابر آب باران از این مشکل جلوگیری کنید.

  • فرسایش

این مشکل ممکن است ناشی از هوازدگی کلی باشد که در بالا توضیح دادیم. همچنین، استفاده غلط یا قرار گرفتن در معرض آب و هوای بیرونی ممکن است منجر به فرسایش سنگ های حاوی کربنات کلسیم شود. ساینده های موجود در هوا که توسط باد شناور می شوند از دیگر دلایل فرسایش است. همچنین، هنگامی که این سنگ فقط با آب واکنش می دهد، ممکن است فرسایش نیز رخ دهد. می توانید با کاشت موانع اطراف دیواره های ساخته شده از سنگ آهک، که می تواند باد و آب را منحرف کند، از فرسایش جلوگیری کنید. بنابراین شما عمر سنگ آهک را افزایش می دهید.

  • رنگ آمیزی

این مشکل همچنین به عنوان “تغییر رنگ سنگ آهک” نیز شناخته می شود. خواه یک رنگ آمیزی عمومی باشد یا موضعی، روی هر سنگ تزئینی ظاهر ناخواسته ای است. انواع مختلف روغنهای آلی و معدنی که سنگ آهک جذب می کند، انواع رنگها و جوهرها، مواد آلی مانند برگها، فضولات حیوانات، گلها یا چای و قهوه، فلزات مانند آهن یا مس که باعث زنگ زدگی می شود از دلایل لکه دار شدن سنگ کربنات کلسیم و آهک است. باید در مورد رنگی که برای سطوح سنگ آهک انتخاب می کنید مراقب باشید. مواد تمیز کننده همچنین باید برای تمیز کردن سنگ آهک مناسب باشند. برای مواد آلی مانند فضولات و برگهای حیوانات، باید آنها را بیشتر و مفصل تر تمیز کنید.

  • فرو ریختن

این مهمترین مسئله مربوط به سنگ کربنات کلسیم و مواد آهکی است. این سنگ در حال حاضر ساختار شکننده ای دارد که باعث شکسته شدن و حل شدن آن می شود. ضعف ذاتی خود سنگ یا خرابی تدریجی ماده اتصال دهنده برای ساخت آن و عوامل خارجی از دلایل اصلی تأثیر بر دوام و مقاومت سنگ کربنات کلسیم است و در نهایت باعث خرد شدن می شود. پس از ایجاد آسیب، کارهای زیادی برای ترمیم آن وجود ندارد. تنها کاری که می توانید انجام دهید تشخیص مشکلات احتمالی از قبل و از بین بردن منابع احتمالی خرد شدن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *